Satranç nasıl oynanır? Satranç oynamanın püf noktaları

Oyun bilgisinin zeka ile birleştiği bir oyun olan satranç, oynaması zevkli ve bir o kadar zor bir oyun olsa da püf noktalarını öğrendikten sonra tamamen sizin oyunu yönetebilme becerinize kalıyor.

Satranç, bir anda ustalaşılan bir oyun değildir. Oynadıkça öğrenilen, rakipten de bir şeyler öğrenebileceğiniz, birçok kombinasyonun bulunduğu oyundur. Dışarıdan bakıldığında karmaşık olarak görünen satranç, ana kurallar öğrenildikten sonra bambaşka bir dünyanın içine sizi çekecektir. Oyunu ilk kez oynayan, arada sırada oynayan ve profesyonel olarak oynayan herkes bir konuda hemfikir; her hamlede bir değil, birden çok düşün!

Satrançta Taşlar Nasıl İlerler?

-Şah: Yalnızca bitişiğindeki karelere ilerler.

-Vezir: Dikey, yatay ve çapraz olarak ilerler.

-Fil: Yalnızca çapraz ilerler.

-At: 2 ileri bir yana “L” şeklinde ilerler. At, diğer taşların aksine diğer taşların üstünden geçebilir. 

-Kale: Dikey ve yatay olarak ilerler. 

-Piyon: Oyun açılışında isteğe bağlı olarak iki hamle ilerleyen piyon, oyunun ilerleyen kısımlarında tek kare ilerler. Geri hamle yapamayan piyon, rakibin taşını alırken çapraz hamle yaparak alır. 

Tamamen Oyuna Odaklanın 

Vazgeçmek, korkmak, garantiye almak, blöf yapmak… Bu ifadeler daha çok bir insanın hayatında yaşadığı düşünceleri yansıtsa da aslında satrancın hayata ne kadar benzediğini de bizlere gösteriyor. 

Aklınızda sizin için en önemli taş ne ise onu basit bir hamle için feda etmeyin. Saldırı altındaysanız taşınızı garantiye almak da bir seçenektir. Rakibinizi tanıyorsanız ona göre bir plan da deneyebilirsiniz. Amacı gereksiz de olsa şah çekmekse bırakın bunu yapsın. Çünkü bunun ona bir getirisi olmayacak. 

Satrançta İşinize Yarayacak İpuçları

-Oyunun açılışında piyonlarla merkezi kapatmayı çalışın. Merkezi elinde bulundurduğunuz takdirde önemli bir avantaj yakalamış olacaksınız. Eğer bir açılış planınız yoksa ilk olarak merkezdeki piyonları 2 kare ileri oynatıp merkezi elinizde tutun. 

-Yalnızca bir taşla hücum yapmayın. Alternatif planlarla beraber diğer taşları da kullanın. Böylece ana plan suya düşse de diğer taşları tehdit edecek hamleler ile hakimiyeti kaybetmemiş olacaksınız. 

-Vezir, oyunun en kritik taşlarından biridir. Geniş hareket imkanı nedeniyle uzak ya da yakın taşları tehdit ederken çok fazla işe yaradığı için oyunun başlarında vezirinizi kullanmak pek mantıklı değildir. Planlanmış bir hamleniz varsa dahi bunu tekrar düşünürseniz sizin için faydalı olacaktır. Kim ilk hamlelerde vezirini kaybetmek ister ki? 

-Kafanızda planladığınız hamle eğer 2-3 hamlede yapılacak bir hamle ise bunu rakibinize hissettirmeden yapmaya çalışın. Unutmayın ki sizin ilk düşündüğünüz hamleyi rakibiniz de düşünecektir.

-Satranç oynarken bir taşınızı feda edeceksiniz bunu iyi düşünün. Yapılan hamle sonrasında birden fazla taşınız tehdit altındaysa, önce rakibinizi bozacak bir hamle düşünün. Düşündüğünüz hamle gerçekleşmeyecek bir pozisyondaysa sizi en az etkileyecek taşınızı feda edin. 

-Hücum yapıyorsanız öndeki taşınız piyon olursa daha iyi olacaktır. Rakibe en yakın taş en kolay kaybedilebilecek taşlar arasında olacağı için planınızın parçasındaki en önemli taşı piyonların arkasına saklayabilirsiniz.

Oyun İçi Kurallar ve Bazı Hamleler

Satranç oyununun içinde bazı kurallar mevcut. Bu kurallar aynı zamanda sizin de stratejinize yön verebilecek türdendir.

En basit haliyle satranç tahtası 64 kareden oluşur. Oyuna başlamadan önce iki oyuncunun da satranç tahtasının sağ alt köşesine beyaz renk denk gelmelidir. Satranç tahtasının kenarlarında yazan 1,2,3,4,5,6,7,8 rakamları ve A,B,C,D,E,F,G,H harfleri karelerin konumunu belirlemektedir. Satranç taşları sırasıyla soldan sağa (beyaz taşlar için) kale, at, fil, vezir, şah, fil, at ve kale olarak dizilirken önlerindeki her bir kareye piyonlar yerleştirilir.

Önemli hamleler:

Taş alma: Rakibin taşını almak (halk arasında yemek) için taşların özelliklerine göre sonuca ulaşılır. Hareket ettireceğiniz taşın ulaşacağı noktada rakibin taşı varsa o taşı artık alabilirsiniz. 

ROK: Şah ve kale ile yapılan bir hamledir. Bu hamleyi gerçekleştirdiğiniz takdirde şah, iki kare yana aynı renkteki kareye geçerken kale de şahın üstünden atlayıp yanındaki kareye geçer. Kale ya da şah ile daha önceden hamle yaptıysanız, kale ile şah arasında bir taş varsa bu işlemi gerçekleştiremezsiniz. 

Terfi: Piyonunuz rakibin son yatay bölgesindeki kareye ulaştığında; vezir, kale, at ya da file terfi eder ve seçilen taş terfi edilen bölgeden oyuna devam eder.

Mat: Satrancın amacı şahı mat etmektir. Eğer şah mat edilirse oyun biter. Mat yapmadan önce hamlesini bitiren oyuncu rakibini “şah” diyerek uyarmak zorundadır. Şah, hemen o pozisyondan kendini kaçırmak zorundadır. Bilerek de olsa rakibin diğer bir tehdidine doğru hamle yapamaz. Yalnızca tehdit almayan kareye doğru ilerler. Ancak bu da mümkün değilse oyun biter ve kazanmış olursunuz. 

Çoban Matı: Çoban matı yapmak istiyorsanız beyaz taş açılışı ile piyon e4’e giderken, fil c4’e sürülür. Vezir h5 ve f7 geçişleri yaparak siyah şah mat edilir. Eğer bu stratejiye mağlup olmak istemiyorsanız vezir h5’e hareket ettiğinde piyon g6, vezir e7 ya da f6’ya oynayın.

Viyana Oyunu: Hücumu seviyor ve açılışı yapacaksınız piyon e4 ile oyuna başlayabilirsiniz.

Grünfeld Savunması: Savunmayı seviyorsanız piyonu d4’e sürün. Rakip at f6 ile oynarsa, piyon c4 ile karşılık verin.

 

Satranç oynamanın en keyifli yanlarından biri de salonunuz en güzel köşesinde duracak bir ahşap satranç setine sahip olmak. Original Boutique Zamak Taşlı Satranç Takımı gibi estetik setler, dekorasyon konusunda da aradığınız farklılığı size getirebilir.

Kutu oyunları içinde en sevilen oyunlardan biri olan satranç, birçok insanın hem severek oynadığı hem de şık duruşuyla evinde dekor olarak kullanabileceği bir oyun türü. Aynı zamanda çocukların zeka gelişimi üzerindeki etkisi de kanıtlanmış olan bu oyun, ailenizle birlikte keyifli vakit geçirmenize de yardım edebilir. Çocuğunuzla oynayabileceğiniz eğitici oyunları listelediğimiz yazımız, satrança alternatif olarak öne çıkan diğer seçenekleri keşfetmeniz için de iyi bir kaynak olabilir.